Erwin Wurm: Meester van Humoristische Absurditeit in Hedendaagse Kunst
In zijn veelzijdige oeuvre, waarin hij gebruikmaakt van uiteenlopende media zoals gevonden voorwerpen, klei en fotografie, maakt Erwin Wurm op ingenieuze wijze gebruik van humor als zijn voornaamste artistieke gereedschap. Zijn werk, geworteld in de tradities van conceptuele en performancekunst, gebruikt absurditeit als een krachtige lens om de houding van de westerse samenleving ten opzichte van consumptiegoederen, voedsel, ethiek en filosofie te onderzoeken.
Geboren in 1954 in Bruck an der Mur, Oostenrijk, houdt Wurms creatieve oeuvre vaak een speelse hercontextualisering van kant-en-klare objecten of een dramatische transformatie van bekende vormen in. Hoewel de inherente humor van zijn praktijk het publiek op het eerste gezicht kan boeien, schuilt er onder het luchtige uiterlijk een diepgaande kritiek op de naoorlogse samenleving waarin hij geboren is.
Een opvallend kenmerk in Wurms werk is de manipulatie van schaal. Neem bijvoorbeeld zijn sculptuur 'Narrow House' (2010), die de verhoudingen van een conventioneel huis nabootst, behalve dat de breedte drastisch is verminderd. Deze vervorming nodigt de kijker uit in een onwerkelijk smal huis, wat een gevoel van claustrofobie opwekt dat reflecteert op de 'enge samenleving van de jaren 50 en 60, waarin ik ben opgegroeid in Oostenrijk', zoals Wurm het verwoordt.
Wurms kritiek op de maatschappelijke overconsumptie wordt op slimme wijze gecommuniceerd via zijn overdreven kunstwerken. In tegenstelling tot het 'Narrow House' beelden de 'Fat House' (2003) - een opgeblazen sculptuur buiten zijn atelier op het Oostenrijkse platteland - en de 'Fat Cars'-serie (2001-2005) voertuigen en huizen op die opgezwollen zijn buiten hun normale proporties, wat het ongezonde verlangen van de consumentencultuur symboliseert.
Wurms serie 'One Minute Sculptures' (1988-heden) is wellicht zijn meest iconische reeks werken. Hierin worden eenvoudige instructies gegeven aan deelnemers om gedurende 60 seconden bepaalde poses aan te nemen. Deze sculpturen, meestal tentoongesteld in galeries en musea, worden geactiveerd door het publiek, wat resulteert in momenten van hilarische, maar tegelijkertijd ook tot nadenken stemmende fysieke performancekunst, die vaak worden vastgelegd in foto's.
Wurms unieke gebruik van humor, als onderdeel van een langdurige komische traditie, maakt complexe onderwerpen benaderbaar en bevordert open gesprekken over zaken die anders moeilijk te bespreken zouden zijn. In Wurms woorden: 'Veel kunstenaars zijn goed in het moeilijke moeilijk maken.