Van Kunstschool Buitenbeentje tot Wereldberoemde Glas Kunst Maestro: Het Verhaal van Alison Kinnaird

Na te zijn afgewezen door de kunstacademie, was Alison Kinnaird diep teleurgesteld. Ze had geen idee dat deze afwijzing de voorbode was van een onverwachte reis die haar tot een van 's werelds meest gerenommeerde glaskunstenaars zou maken. Haar gekozen medium, glas, weerspiegelde de vloeiendheid van haar reis, van afwijzing naar wereldwijde erkenning.

Glas, met zijn verleidelijke schoonheid en ongeëvenaarde veelzijdigheid, bood Alison een canvas als geen ander. Het is een medium dat de soliditeit van steen, de vloeibaarheid van water, de glans van metaal, de ruwheid van keramiek, de schittering van edelstenen of de textuur van textiel kan nabootsen. Het kan naadloos overgaan van vast naar vloeibaar, van transparant naar ondoorzichtig, van glad naar getextureerd en van zwaar naar schijnbaar gewichtloos. Maar de echte magie ontvouwde zich wanneer glas werd gecombineerd met licht, zijn schittering verlicht, zijn breking en reflectie benadrukt, waardoor het tot leven komt.

In dit betoverend veelzijdige medium vond Alison haar muze. Met behulp van de oude techniek van koperwielsnijden, die de tand des tijds al tweeduizend jaar heeft doorstaan, bracht ze afbeeldingen tot leven op glas. Deze techniek, met zijn edelsteenachtige precisie en delicate weergave, maakt een subtiliteit van modellering mogelijk die ongeëvenaard is. Het is bijzonder bedreven in het vastleggen van het spel van spieren en de fluweelachtige glans van de huid, die vaak prominent aanwezig zijn in Alison's kunst. Haar werk portretteert overwegend de menselijke figuur, ontdaan van kleding of accessoires, waardoor haar creaties een aura van tijdloosheid krijgen, herinnerend aan de aard van glas zelf - technisch nog steeds vloeibaar, maar schijnbaar bevroren in de tijd.

Diep geworteld in haar Schotse erfgoed, resoneert Alison's werk met de hardheid van het lokale landschap, de interactie van lucht en water, en terugkerende symbolen zoals menhirs en boten. Hoewel de schoonheid van glas gemakkelijk de boodschap van het kunstwerk kan overschaduwen, zorgt Alison ervoor dat haar beelden een krachtige sterkte uitstralen, die de intrinsieke aantrekkingskracht van het medium overweldigt. De intieme schaal van haar werken maakt een introspectieve en persoonlijke kijkervaring mogelijk, die vaak ontbreekt bij monumentale kunstwerken.

Haar gekozen medium brengt ook een spirituele dimensie naar haar werk, zijn transparantie en spiegelachtige kwaliteit bieden een uniek perspectief op de menselijke conditie. In Alison's handen wordt glas een surrealistisch medium, tastbaar maar etherisch, een venster of deuropening die wijst op isolatie, gevangenschap, of het bestaan van alternatieve realiteiten. De figuren in haar werken confronteren vaak hun tegenpolen of spiegelbeelden, wat verder bijdraagt aan het surrealisme.

Recentelijk heeft Alison het potentieel van licht en kleur in haar werken onderzocht, en ontdekte dat de combinatie van zandstralen met koperwielsnijden een schilderachtige kwaliteit aan haar gravures geeft. Ze is ook begonnen met het experimenteren met het combineren van kleinere elementen om een groter geheel te vormen, waardoor ze op een architecturale schaal kan werken zonder de sculpturale kwaliteit en delicatesse kenmerkend voor wielgravure te compromitteren.

Voor Alison leggen de veeleisende techniek van glasgravure en de kleine schaal van haar werken geen beperkingen op. In plaats daarvan biedt het langzame tempo van het proces een meditatieve ervaring, een onophoudelijke zoektocht naar perfectie. De intieme schaal van haar werken biedt een uniek perspectief op de relatie van de mens met de mensheid.

Na drie decennia in het vak blijft Alison opwinding en uitdagingen vinden in glasgravure. Het potentieel van het medium en de boodschappen die het kan overbrengen blijven een constante bron van inspiratie voor haar. Ze blijft haar stempel drukken op de wereld, één voortreffelijk glazen stuk tegelijk, vanuit haar omgebouwde kerkhuis studio in Temple, Midlothian, nabij Edinburgh.

https://www.alisonkinnaird.com/home

Read more