Domein van Schaduwen en Eenzaamheid: De Artistieke Reis van Jan De Maesschalck
In het domein van de figuratieve schilderkunst onderscheidt de Belgische kunstenaar Jan De Maesschalck zich als een scherp observator, selector, interpretator en dromer. Zijn reis begon in de wereld van illustraties, waar hij kunstwerken maakte voor een reeks kranten en kunstmagazines. Vandaag kanaliseert hij dezelfde nauwkeurigheid en snelheid van zijn dagen als tekenaar in zijn schilderijen, geholpen door de sneldrogende aard van zijn gekozen medium, acrylverf.
De kunst van De Maesschalck richt zich vaak op eenzame vrouwen, schijnbaar onthecht van de alledaagse sleur en verdiept in hun persoonlijke inspanningen. Hij haalt inspiratie uit mediabeelden, niet uit levende modellen, en pikt bepaalde aspecten uit deze foto's om zijn eigen artistieke visie te vormen. Er is een tastbare fascinatie voor licht, schaduw en opvallende architecturale ruimtes zichtbaar in zijn werken.
Zijn schilderijen stralen een gevoel van melancholie en intimiteit uit, en nodigen de kijker uit in een rustige, persoonlijke wereld. Toch zijn ze niet verstoken van externe invloeden, met het Belgisch surrealisme dat een onuitwisbare indruk op zijn stijl achterlaat.
In 2015 stond De Maesschalck in de schijnwerpers met een solotentoonstelling op het Münsterland Festival in Billerbeck. Hij is geen vreemdeling in de schijnwerpers, aangezien hij zijn werk heeft tentoongesteld op opvallende locaties zoals het Phoenix Art Museum, Mu.ZEE in Oostende, Museum Dr. Guislain in Gent, De Warande in Turnhout, het Museum van Elsene en het Paleis voor Schone Kunsten in Brussel.